Bezpieczne pływanie – jak zapobiegać skurczom mięśni?

Gorące lato najchętniej spędzamy nad wodą. Jednak taki wypoczynek niesie ze sobą też pewne ryzyko – każdego roku dziesiątki osób tonie w różnych zbiornikach. Jedną z przyczyn są skurcze mięśni w czasie pływania, które sprawiają, że nie można wykonać żadnego ruchu. Jak im zapobiegać i jak się przed nimi chronić?

źródło: jejswiat.pl

źródło: jejswiat.pl

Aby wiedzieć, jak zapobiegać pojawianiu się takich skurczy, trzeba poznać ich podstawowe przyczyny. Oto niektóre z nich.

1. Odwodnienie organizmu.

Skurcze mięśni bardzo często pojawiają się, gdy organizm jest odwodniony. Wtedy to brakuje mu określonych minerałów. Szczególnie odczuwalny jest brak magnezu, który wpływa na pobudliwość mięśniowo-nerwową, gdyż odpowiada za przewodzenie sygnałów do nerwów znajdujących się w mięśniach. Poza tym organizm odwodniony ma za mało cynku, żelaza, potasu oraz wapnia.

2. Za dużo alkoholu i kawy

źródło: jezioro.zegrzynskie.pl

źródło: jezioro.zegrzynskie.pl

Alkohol oraz kawa również sprawiają, że w organizmie brakuje magnezu oraz innych ważnych minerałów. Magnez odpowiada też za przyswajanie składników z pożywienia – jego niedobór wpływa więc na cały organizm.

3. Zmiana temperatury

Skurcze mięśni towarzyszą bardzo często nagłym zmianom temperatury. Dochodzi do nich, gdy mamy bardzo rozgrzane ciało, np. po opalaniu i szybko wchodzimy do wody, która jest o wiele chłodniejsza. Organizm doznaje szoku termicznego i reaguje skurczami mięśni.

4. Obfity posiłek

Niebezpieczne jest również wchodzenie do wody po zjedzeniu obfitego posiłku. Wtedy bardzo szybko pojawiają się skurcze mięśni jelita, popularnie zwane kolką.

5. Przemęczenie

Za duży wysiłek fizyczny doprowadza do przemęczenia organizmu. Wtedy też traci się kontrolę nerwowo-mięśniową i bardzo szybko pojawiają się nagłe skurcze.

Co zatem pomoże zapobiegać skurczom mięśni?

Oczywiście bardzo ważne jest zachowywanie odpowiedniej diety. Chcemy dbać o to, by dostarczać organizmowi te najważniejsze pierwiastki, w tym magnez, żelazo, wapń czy potas. Należy również dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, co w czasie lata jest niezwykle istotne.

źródło: aktywnisportowo.pl

źródło: aktywnisportowo.pl

Należy też zmienić swoje zwyczaje – nie należy wchodzić do wody będąc po wpływem alkoholu ani po obfitym posiłku. Nierozsądne będzie również nagłe wchodzenie do wody, bez odpowiedniego przygotowania ciała. Ponadto należy zadbać o odpowiednią rozgrzewkę, która pozwoli przygotować mięśnie do wysiłku. Należy je rozgrzać, a w trakcie kąpieli robić sobie również krótkie przerwy na ćwiczenia rozluźniające mięśnie.

Dzięki temu pływanie będzie o wiele bezpieczniejsze.

Dołącz do dyskusji