Co zrobić, by się wysypiać?

Zdrowy sen jest potrzebny każdemu – wpływa bowiem na nasz organizm, na koncentrację, zdolność do pracy, a także nastrój. Tymczasem niejednemu z nas zdarza się obudzić rano zupełnie niewyspanym. Co można z tym zrobić? Jak sobie pomóc, by dobrze się wysypiać?

Otóż okazuje się, że do spania należy dobrze się przygotować. Należy zadbać o różne czynniki, które umożliwiają spokojny i miły sen. na co zwrócić uwagę?

Odpowiednia pora

Duże znaczenie ma pora, o której kładziemy się spać. Zdecydowanie należy uważać, by nie była to zbyt późna godzina – optymalna pora to między godziną 21 a 22. Poza tym należy starać się utrzymywać stałe pory na kładzenie się spać i na wstawanie oraz dbać, by sen trwał 6-8 godzin.

Wietrzenie

Przygotowanie do snu oznacza także przygotowanie sypialni. Najważniejszą sprawą będzie odpowiednie wywietrzenie pomieszczenia. Sen ułatwi właściwa temperatura(18-19 stopni) oraz porcja świeżego tlenu.

Dieta

Na nasze zdrowie i stan naszego organizmu, a także na zdrowy sen duży wpływ ma także dieta, a szczególnie to, co jemy na noc. Po pierwsze, kolację należy jeść 2-3 godziny przed pójściem spać. Po drugie, należy unikać cukrów i węglowodanów, z trawieniem których organizm nie zawsze poradzi sobie nocą. Idealna kolacja to warzywa, chude mięso albo lekka zupa. Wiele ciekawych rad dotyczących zdrowej diety można znaleźć w książkach poświęconych tej tematyce.

książka 1

Pozycja

Jakość snu będzie również zależała od przyjętej pozycji. Od niej może zależeć czy będziemy chrapać lub czy pojawią się jakieś problemy żołądkowe. Warto zatem wybrać pozycję na plecach lub na lewym boku – wtedy lepiej pracuje serce, a nawet układ trawienny.

Przy ustalaniu wygodnej pozycji warto też starać się unikać zbyt wysokich poduszek pod głową. Sprawiają one, że trudniej się oddycha. Lepiej wybrać płaską poduszkę pod kark, która będzie odciążała kręgosłup.

Oddychanie

Dobrze jest też zadbać o odpowiednie dotlenienie lewej półkuli mózgu, która odpowiada za spokój u ułatwia zaśnięcie. W tym celu warto zastosować następującą technikę – położyć się na prawym boku, zatkać prawą dziurkę nosa i oddychać przez lewą.

Spokojny umysł

Aby spokojnie zasnąć i spać, należy odsunąć od siebie niepokojące myśli. Najważniejsze jest żeby nie myśleć o pracy. Pomocne okaże się usunięcie z sypialni elektroniki – telewizora, komputera czy też jakiś dokumentów. Umysł nie będzie się na nich skupiał i łatwiej będzie zasnąć. Poza tym warto postarać się zrelaksować. Każdy ma na to inne sposoby – muzyka, film, kąpiel. A może idealny okaże się rozluźniający masaż, w którym wykorzystamy kamienie do Masażu – Karuna.

Materac

sen 1

Jakość snu związana jest także z materacem, na jakim śpimy. Materac powinien być dostosowany do osobistych potrzeb. Inny wybiorą osoby szczupłe, inny osoby tęższe, a jeszcze inny osoby z wadami kręgosłupa. Najważniejsze, by nasz kręgosłup mógł się zregenerować.

Uwzględnij te czynniki, a będziesz spać lepiej!

 

Dołącz do dyskusji