Ćwiczenia na piłce przed porodem – jak prawidłowo wykonywać

Piłka do ćwiczeń, zwana też piłką rehabilitacyjną posiada szereg zalet, które sprawiają, że jest bardzo popularnym elementem wyposażenia sal fitness, domów i pokoi przed- i porodowych. Dlaczego? Poznaj zalety piłki do ćwiczeń, a jeśli jesteś w ciąży, sprawdź, jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia na piłce przed porodem.

Ćwiczenia z piłką w ciąży

Ćwiczenia na piłce w ciąży można wykonywać w II i III trymestrze ciąży. W II trymestrze zadaniem ćwiczeń z piłką jest wzmocnienie mięśni dna miednicy, natomiast w trymestrze III ich rozluźnienie. Jak ćwiczyć?  Oto przykładowe ćwiczenie w III trymestrze:

Usiądź na piłce (kolana powinny mieć kąt prosty) i wysuń miednicę do przodu. Na wdechu wróć do neutralnej pozycji. Dłonie trzymaj na biodrach.

Kiedy wysuwasz miednicę do przodu, wspinaj się na palce, wracając stawiaj je na krawędziach pięt. Podciągając miednicę nie napinaj mięśni brzucha. Powtórz 20 razy. Trening należy powtarzać 3 razy w tygodniu.

Warto znać kilka ćwiczeń i wykonywać je precyzyjnie. Jeśli masz z tym kłopot, wiele szkół fitness organizuje zajęcia na piłkach dla kobiet w ciąży. O instrukcję ćwiczeń możesz także poprosić położną w szkole rodzenia.

Samo siedzenie na piłce i balansowanie ciałem również rozluźnia napięcia w okolicach bioder i mięśni dna miednicy. Rozmiar piłki powinien być dopasowany do wzrostu:

średnica 55 cm – wzrost do 165 cm

średnica 65 cm – wzrost do 175 cm

średnica 75 cm – wzrost do 185 cm

Kolejne ćwiczenie relaksujące polega na klęczeniu na ziemi i oparciu się o piłkę przodem. Ta pozycja natychmiast przyniesie ci ulgę, odciąży kręgosłup, kark i odcinek lędźwiowy pleców. Takie ćwiczenia na piłce przed porodem wzmacniają i rozluźniają ciało, co jest bardzo istotne. Kolejnym sposobem na wykorzystanie piłki do ćwiczeń w ciąży jest potraktowanie jej jako oparcia dla pleców, np. kiedy oglądamy telewizję czy czytamy książkę.

Ćwiczenia przyśpieszające poród

Piłka porodowa z pewnością znajduje się na wyposażeniu szpitala, w którym przyjdzie na świat twoje dziecko. Może być przez ciebie wykorzystana w pierwszej fazie porodu.  Przy skurczach można lekko podskakiwać na piłce by rozluźnić mięśnie dna miednicy, a w przerwach bujać się na niej i kręcić biodrami, co ułatwia obniżanie się dziecka.

Dołącz do dyskusji