Ćwiczenia statyczne i dynamiczne – które lepsze?

W obecnych czasach prawie na każdym kroku napotykamy na nowe rozwiązania dotyczące szeroko rozumianego fitnessu czy zdrowego stylu życia. Aby być na bieżąco potrzeba naprawdę wiele czasu, by mówiąc językiem młodzieżowym to wszystko „ogarnąć”. Zawsze jest tak, że jak dany trend staje się popularny, a nie da się ukryć, że moda na idealną sylwetkę przeżywa w tej chwili swój złoty okres, na co bez wątpienia mają też wpływ media społecznościowe pojawia się nagle mnóstwo teorii prześcigających się w swojej skuteczności i starających się utwierdzić nas, że to właśnie ta metoda treningu, diety będzie dla nas najkorzystniejsza.

Jak więc się w tym wszystkim odnaleźć?

Podstawą jest, aby określić się jaki jest nasz stopień zaawansowania, zdrowotny oraz ogólne predyspozycje do danej dyscypliny. I tu nawiasem ujmując musimy wybrać czy lepsze będą dla nas ćwiczenia statyczne, czy też dynamiczne, a może po trochu łączone zarówno ćwiczenia statyczne i dynamiczne. Krótkie słowa wyjaśnienia-ćwiczenia statyczne głównie polegają na tym, aby skupić się na wyizolowaniu danej grupy mięśniowej w odpowiedni sposób i utrzymaniu tej pozycji od dziesięciu do sześćdziesięciu sekund. Ten rodzaj treningu bardzo dobrze wpływa na rozciągnięcie naszego ciała jak i poprawę sprawności fizycznej poprzez utrzymanie ścięgien, mięśni i kości w dobrej formie. Trening statyczny to przykładowo stretching barków, nóg i rąk.

Zalety ćwiczeń dynamicznych

Natomiast ćwiczenia dynamiczne budują tzw siłę dynamiczną i są wykorzystywane w takich dyscyplinach jak sporty walki, trójbój siłowy czy koszykówka. Jak sama nazwa wskazuje trening ten ma pobudzić i rozgrzać ciało do działania, tak byśmy min uniknęli kontuzji podczas wykonywania danych ćwiczeń fizycznych. Generalnie rzecz biorąc najlepiej będzie jeżeli będziemy łączyli ćwiczenia statyczne i dynamiczne, ponieważ i jedne i drugie na danym etapie treningowym mają pozytywny wpływ na naszą formę i warto stosować się do zaleceń tych metod treningowych. Nawiązując do ogromu form i metod treningu trzeba się zastanowić, zdobyć wiedzę ogólną, zapytać trenera co włączyć do naszego planu ćwiczeń byśmy osiągnęli satysfakcjonujący nas efekt.

Dołącz do dyskusji