Dieta Paleo – ciekawe informacje

Dieta Paleo została opracowana przez dr Lorena Cordaina i inspirowana jest sposobem, w jaki odżywiali się ludzie pierwotni. Dieta ta opiera się przede wszystkim na białku, które dostarcza się do organizmu przez owoce morza, podroby, drób. Dietę uzupełnia się warzywami i owocami. Dzięki temu można skutecznie przyspieszyć metabolizm, a co za tym idzie spalić tkankę tłuszczową i zrzucić kilka kilogramów.

Jak argumentowana jest słuszność tej diety?

Jej twórca odwołuje się do czasów, gdy człowiek polował i zbierał pożywienie. W tym czasie organizm przystosował się do tego, by z pokarmu czerpać energię, siły i potrzebne minerały. Z czasem jednak człowiek zaczął prowadzić bardziej osiadły tryb życia, stał się hodowcą i rolnikiem, a w związku z tym zmienił się również jego sposób odżywiania. Im więcej czasu mijało, tym bardziej żywność była przetwarzana, a organizm nie przystosowywał się do jej trawienia. Dlatego człowiek zaczął tyć i chorować.

Do trybu życia i sposobu odżywiania się ludzi pierwotnych odwoływali się specjaliści w 1985 roku. Wskazywali, że w ten sposób można stworzyć dietę, która będzie najlepiej dostosowana do ludzkich uwarunkowań genetycznych.

Główne założenia diety

Podstawowe założenie to zachowanie równowagi między produktami roślinnymi i zwierzęcym. Drugie dotyczy zwiększonej ilości białka w stosunku do tłuszczu i węglowodanów – tym dieta ta wyróżnia się na tle innych diet odchudzających. Białka można dostarczyć do organizmy sięgając po owoce morza – małże, kraby, krewetki, drób – pierś z indyka i kurczaka, polędwicę, chudą wołowinę i wieprzowinę. Idealnym materiałem na taka dietę jest dziczyzna i owoce morza, która składają się w 80% z białka i 20% z tłuszczu. Ponieważ są to produkty drogie, większość osób decyduje się na mięso hodowlane, ale nieprzetworzone.

Odpowiednim źródłem białka są również ryby czy jaja. W diecie paleo swoje miejsce maja również warzywa i owoce, które są źródłem węglowodanów. Poza tym działają pozytywnie na organizm człowieka – zawierają naturalne antyoksydanty, błonnik, przeciwdziałają różnym schorzeniom.

Dieta ta odrzuca tłuszcze nasycone, która są zawarte w nieprzetworzonym mięsie, jednak dopuszcza korzystanie z tych dobrych tłuszczów – jednonienasyconych oraz wielonienasyconych.

Jednocześnie jednak konkretnie określone są produkty, których należy na tej diecie unikać. Chodzi o produkty przetworzone mięsne (parówki czy mielonkę) oraz zbożowe, zboża, ziemniaki, nabiał oraz cukier rafinowany

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: sałatka z jabłka i marchwi, jajka na miękko , II śniadanie: sałatka z tuńczyka, migdały, obiadokolacja: zupa jarzynowa, surówka z warzyw,grillowana pierś z indyka, warzywa gotowane na parze, owoce.

Śniadanie: plasterek chudej wołowiny lub szynki, gruszka, II śniadanie: awokado faszerowane krewetkami, maliny lub jeżyny, obiadokolacja: sałata z oliwkami, ryba pieczona, grzyby duszone z cebulą, pieczone jabłka z orzechami

Dieta ta jest zatem niezwykle ciekawa. Jej rozsądne stosowanie z pewnością pomaga jednak zrzucić zbędne kilogramy, zachować szczupłą sylwetkę, dobre zdrowie oraz samopoczucie.

Dołącz do dyskusji