Dieta zone – co warto wiedzieć?

Dieta zone – czyli dieta strefowa to jedna z najpopularniejszych diet w Stanach Zjednoczonych. Założeniem tej diety jest stwierdzenie, że żywność może być jednocześnie lekiem dla ciała. Opiera się na ona utrzymaniu w idealnej równowadze poziomu insuliny. To pozwala uniknąć problemu z nadwagą, ale także złego wpływu tego hormonu na zdrowie.

Jakimi zasadami kieruje się ta dieta? Aby utrzymać poziom insuliny na odpowiednim poziomie należy odpowiednio zrównoważyć ilość białka, tłuszczy i węglowodanów w diecie. Każdy posiłek powinien zachowywać następujące proporcje:

  • 30% białek,
  • 40% węglowodanów
  • 30%tłuszczy.

 

Kolejna zasada dotyczy przestrzegania pór posiłków – to pozwala skutecznie kontrolować poziom insuliny w organizmie. Śniadanie należy jeść maksymalnie godzinę po wstaniu z łóżka, a kolejne posiłki może dzielić najwyżej 4-5 godzin przerwy. Można również pozwolić sobie na niewielką przekąskę przed pójściem spać lub przed treningiem. Do tych podstawowych zasad diety zone należy również kontrolowanie wielkości porcji – dziennie należy spożywać około 1700kcal.

Na jakich produktach opiera się zatem dieta zone?

W diecie tej nie liczy się bardzo skrupulatnie kalorii, nie ogranicza jej ilości. Dużą wagę przykłada się natomiast do ich jakości, a przede wszystkim tego skąd pochodzą.

Białka – twaróg chudy, serek wiejski typu light, ryby morskie i owoce morza, wędliny sojowe i drobiowe, jajka, ser żółty, wieprzowina, wołowina.

Tłuszcze – oliwa, oleje, masło, awokado, majonez, serki topione.

Węglowodany – warzywa (zielone, strączkowe, papryka, pomidor, soczewica), owoce (jagody, kiwi, cytrusy, truskawki), pieczywo, kukurydza, ziemniaki

Jak może wyglądać przykładowe menu?

Śniadanie – omlet z pomidorem, II śniadanie – sałata z krewetkami, obiad – pierś z kurczaka, karczochy, kolacja – sałatka grecka

Śniadanie – jogurt z truskawkami i migdałami, II śniadanie – 3 plasterki sera z jabłkiem, obiad – pierś z kurczaka z sałatką i oliwą, kolacja – wieprzowina z brokułami

Śniadanie – tosty francuskie, II śniadanie – wafle ryżowe z awokado i polędwicą wędzoną, obiad – łosoś ze szpinakiem, kolacja – serek wiejski light z mandarynką i orzechami

Śniadanie – jajecznica na szynce, II śniadanie – bułka z serkiem feta light, obiad – ryba z ziemniakami i fasolą, kolacja – pomidory z chudym twarogiem

W diecie zone należy zrezygnować z alkoholu i kofeiny oraz ograniczyć cukier oraz skrobię.

Plusy diety:

– zróżnicowane, zbilansowane posiłki

– dobra dla zdrowia, obniża ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca

– dostarcza do organizmu niezbędne substancje

– skuteczna, nie powoduje efektu jo-jo

Minusy diety:

-nie dostarcza odpowiedniej ilości witamin

-duża ilość białka, co obniża poziom wapnia we krwi

-przygotowanie jadłospisu i posiłków jest czasochłonne

– wymaga zmiany nawyków żywieniowych, co nie zawsze jest dobre dla zdrowia

Dołącz do dyskusji