Jak radzić sobie z bolącymi mięśniami?

Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna – dla naszego zdrowia, samopoczucia czy wyglądu. Wiele osób podchodzi do treningów ze sporym entuzjazmem. Wiele może się zmienić, jeżeli po treningu zacznie nam dokuczać ból mięśni, czyli pojawiają się tzw. zakwasy. Może nawet okazać się, że następnego dnia ciężko będzie się podnieść z łóżka. Zamiast zniechęcać się do treningu, lepiej rozważyć sposoby, które pozwolą zapobiegać pojawianiu się zakwasów.

Od czego zacząć?

bingosklep.com

bingosklep.com

Nie ma co ukrywać, że zakwasy często pojawiają się po zbyt ciężkim treningu. Trzeba być realistami i dostosowywać trening do swoich możliwości – zarówno jeżeli chodzi o czas trwania treningu, rodzaj ćwiczeń i ich intensywność. Lepiej zacząć od lżejszych ćwiczeń i krótszych treningów, by przyzwyczaić organizm do wysiłku. Z czasem można stopniowo zwiększać ich intensywność oraz wydłużać czas ćwiczeń. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko pojawienia się zakwasów. Ale co zrobić, gdy ból mięśni już się pojawi? Jest na to kilka sposobów.

1.Sok z wiśni

Czerwone wiśnie mogą okazać się bardzo pomocne przy zmniejszaniu bólu mięśni powstałego po treningu. Dzięki czemu jest to możliwe? Wiśnie zawierają przeciwutleniacze, które działają przeciwzapalnie. To sprawia, że zmniejszają ewentualne uszkodzenia, a także minimalizują ból mięśni.

smakizycia.pl

smakizycia.pl

Nie jest to tylko teoria – dla potwierdzenia przeprowadzono badania, w których brali udział biegacze. W okresie tygodnia przed biegiem długodystansowym przyjmowali większą dawkę soku z wiśni. Okazało się, że biegacze, którym podawano sok odczuwali dużo mniejszy ból mięśni niż ci, którym podawano placebo.

Oczywiście najlepsze efekty da picie świeżego soku wyciśniętego z wiśni lub jedzenie tych owoców. Sok z kartonu zawiera bowiem mniej cennych składników.

2.Borówki

Borówki również zawierają sporo przeciwutleniaczy, które działają przeciwzapalnie. Kiedy przed aktywnością fizyczną jemy borówki, sprawiamy że zmniejszy się ból mięśni odczuwany po treningu. Naukowcy amerykańscy prowadzili badania, które wykazały, że jedzenie każdego dnia porcji borówek w okresie 6 tygodni sprawia, że organizm lepiej radzi sobie z intensywnym wysiłkiem, a po nim występuje o wiele mniejszy ból.

3.Imbir

czary-gary.pl

czary-gary.pl

Stosowanie imbiru również pomaga zmniejszyć ból po dużym wysiłku. Ponownie przeprowadzono badania, gdzie dwom grupom ludzi podawano imbir oraz placebo. Następnie narażeni byli on na intensywny wysiłek, który miał przynieść ból i stan zapalny mięśni. Osoby, którym podano imbir odczuwały o wiele mniejszy ból niż te, którym podano placebo. Imbir można stosować w różnych formach – do gotowania, pieczenia, smażenia i na surowo.

Dołącz do dyskusji