Jak trenować, by unikać kontuzji?

Ćwiczenia są niezwykle ważne dla naszego zdrowia, kondycji i samopoczucia. Jesień to również idealny czas na aktywność – szczególnie popularne jest bieganie i jazda na rowerze. Jednak trzeba uważać, by nie nabawić się kontuzji. Jak o to zadbać? I na co zwrócić szczególną uwagę?

Wybór treningu

polskabiega.sport.pl

polskabiega.sport.pl

Niezwykle ważne jest to, by trening sprawiał nam przyjemność. Po pierwsze, chcemy czuć się po nim dobrze psychicznie – zrelaksowani i zadowoleni. Po drugie, chcemy uczyć się dobrze fizycznie – zmęczeni, ale nie przeciążeni czy wykończeni. Dlatego tak ważne jest, by wybrać dla siebie odpowiednie ćwiczenia – takie które są dostosowane do naszych potrzeb, możliwości, a także upodobań. Trzeba zatem ustalić, jaka forma aktywności nas najbardziej męczy, jaka sprawia trudność, jaka wyzwala ból, jaka sprawia przyjemność i pozwala się rozwijać? Warto rozważyć czy wolimy treningi długodystansowe czy raczej krótkie, ale bardziej intensywne? Czy wolimy ćwiczyć w grupie czy raczej indywidualnie? Wszystkie takie czynniki podpowiedzą nam, jaki trening będzie w naszym wypadku najlepszym rozwiązaniem.

Specjalistyczna pomoc

Dobrym rozwiązaniem może być takie skonsultowanie się z lekarzem. Sprawdzi on wydolność naszego organizmu, przeprowadzi badania wysiłkowe i określi ogólny stan zdrowia. To wskaże, jakie trening może być dobrym rozwiązaniem, a jakiego lepiej będzie unikać.

anglia.today

anglia.today

Warto też skonsultować się z trenerem personalnym, który podpowie, jakie ćwiczenia wybrać, jak je wykonywać i z jakich akcesoriów korzystać – to wszystko pomoże chronić organizm przed kontuzjami i przeciążeniem.

Wyznacz granicę

W czasie treningu należy obserwować organizm i sygnały, które on wysyła. Organizm podpowiada bowiem, w którym momencie trening staje się dla niego zbyt uciążliwy. Jakie to sygnały?

  • ćwiczymy tak, by oddech był przyspieszony, ale bez zadyszki,
  • puls nie powinien przekraczać 170% normalnego pulsu(sprawdzi się tutaj pulsometr),
  • trening przerywamy, gdy czujemy ból w stawach lub mięśniach.

A o czym jeszcze należy pamiętać, by trening był bezpieczny?

kobieta.onet.pl

kobieta.onet.pl

Każdy trening należy rozpocząć od rozgrzewki. Warto rozpocząć ćwiczenia od tych lekkich i wolnych, a później stopniowo zwiększać intensywność i tempo ćwiczeń. Koniecznie należy również pamiętać o ćwiczeniach rozciągających, które pomogą przygotować do wysiłku mięśnie.

Bardzo ważne jest też korzystanie z dobrego obuwia, które będzie stabilizowało stopy. Poza tym unikać kontuzji pomogą odpowiednie ochraniacze, które należy nakładać na narażone na uszkodzenia części ciała.

Dołącz do dyskusji