Jak zadbać o swoją odporność?

Słaba odporność sprawia, że często chorujemy, przeziębiamy się i pogarsza się nasze samopoczucie. Warto zatem wzmocnić swoją odporność, by unikać takich problemów i cały rok cieszyć się dobrym zdrowiem oraz energią. Ważne jest jednak, by pracę nad swoja odpornością rozpocząć w momencie, gdy jesteśmy w pełni zdrowi. Jak zatem można poprawić swoją odporność?

1. Aktywność fizyczna. Kluczem do sukcesu jest sport. Regularne ćwiczenia sprawiają, że organizm staje się mocniejszy, poszczególne narządy i układy działają sprawniej, a zatem organizm jako całość staje się także zdrowszy. Szczególnie pozytywnie na odporność wpływają ćwiczenia na świeżym powietrzu. Trzeba jednak dbać o to, by organizm się nie przegrzewał ani nie zmarzł – niezbędne będzie zadbanie o odpowiednią odzież.

2. Dieta. Poprawimy stan swojej odporności, dbając o odpowiednią dietę, która będzie źródłem niezbędnych witamin i minerałów. Szczególnie ważne jest, by była ona bogata w witaminy, np. witaminę C – musimy zatem uwzględnić w niej warzywa oraz owoce. Ważne dla organizmu probiotyki znajdziemy natomiast w kiszonej kapuście oraz burakach. Poza tym należy pić wodę, zieloną herbatę, ograniczyć ilość cukru i tłuszczów. Taka zdrowa i zróżnicowana dieta bardzo dobrze wpłynie na odporność organizmu.

3. Sen. Odporność będzie zdecydowanie większa, gdy organizm będzie wypoczęty. Dlatego tak ważny jest sen, a szczególnie jego odpowiednia ilość. W czasie snu organizm wypoczywa i się regeneruje, a co za tym idzie wzmacnia się system odpornościowy. Osoby, które są przemęczone i niedospane zdecydowanie częściej chorują. Jednak nie tylko ilość snu jest ważna. Bardzo istotna jest też jakość snu. Najlepiej będzie się wypoczywało w chłodnych, przewietrzonych pomieszczeniach. Aby wzmocnić swoją odporność i hartować organizm, warto na noc pozostawiać uchylone okno.

4. Wypoczynek. Dużo lepiej działa również organizm, który jest wypoczęty, a przede wszystkim odstresowany. Warto zatem znaleźć sposób, który pozwoli nam się odpowiednio zrelaksować, może to być np. spacer, gotowanie, słuchanie muzyki, jazda na rowerze. Każdy może wybrać taką formę wypoczynku, jaka mu najbardziej odpowiada.

5. Sauna. Dobrym sposobem na wzmocnienie odporności i ogólne hartowanie organizmu jest korzystanie z sauny – zwłaszcza w czasie zimy. Po wizycie w saunie należy ciało opłukać zimną wodą. To również pozwoli zadbać o stan skóry, która stanie się jędrniejsza.

Dbanie o takie czynniki na pewno sprawi, że nasza odporność znacząco się poprawi. Niezależnie jak bardzo dbalibyśmy o kondycję, warto zawsze posiadać w domowej apteczce termometr bezdotykowy 

Dołącz do dyskusji