Jazda na rowerze a zdrowie

Z roku na rok na ulicach pojawia się coraz więcej rowerzystów. Wiele osób chętnie decyduje się na taka formę aktywności fizycznej i to z różnych powodów. Na pewno jednak warto skusić się na jazdę na rowerze, gdyż ma ona nieoceniony wpływ na nasze zdrowie.

Korzyści zdrowotne

źródło: vitalogy.pl

źródło: vitalogy.pl

-jeżdżąc na rowerze sprawiamy, że nasz organizm produkuje większe ilości endorfin, czyli hormonu szczęścia. Dzięki temu odczuwa się dużo większe zadowoleni, satysfakcję i szczęście – to znacząco poprawia samopoczucie, nastawienie do życia.

-poprawia się krążenie. Szybsze krążenie sprawia natomiast, że organizm jest dużo lepiej dotleniony i dużo wydajniej pracuje. Lepiej pracujący układ krążenia, chroni przed nadciśnieniem.

źródło: na-zdrowie.pinger.pl

źródło: na-zdrowie.pinger.pl

-rower pomaga kształtować sylwetkę. Dzięki regularnej jeździe na rowerze można pozbyć się tłuszczu z bioder i ud. Kształtują się również całe nogi, a szczególnie łydki, a także pośladki. W czasie intensywnej jazdy – zwłaszcza pod górkę, pracują też ręce i mięśnie klatki piersiowej. Dzięki temu można zatem wypracować zgrabną, szczupłą sylwetkę.

-jeżdżąc na rowerze spala się bardzo dużo kalorii, co pomaga gubić zbędne kilogramy.

-jazda na rowerze ma świetny wpływ na kręgosłup – wzmacnia mięśnie pleców, które odpowiadają za dolny odcinek kręgosłupa.

Korzyści jest zatem naprawdę wiele. Warto również zadbać o to, by jazda na rowerze była jak najzdrowsza i jak najbardziej przyjemna.

Co zatem zrobić, by czerpać większą przyjemność z jazdy na rowerze?

źródło: zdrowie-i-uroda.wieszjak.polki.pl

źródło: zdrowie-i-uroda.wieszjak.polki.pl

1. Dieta. Bardzo ważne jest to co jemy i kiedy. Otóż przed planowana wycieczką, dobrze jest nie jeść obfitych, ciężkich posiłków – najlepiej w granicach 2 godzin. Warto zrezygnować z takich produktów jak kapusta, cebula, ogórki czy wędzonki. To pozwoli uniknąć problemów z żołądkiem i układem pokarmowym. Odpowiednio trzeba się też przygotować na samą wyprawę. Dobrze jest wyposażyć się w wysokoenergetyczne przekąski, np. banany, czekoladę lub wafle i oczywiście w wodę.

2. Długość wycieczki i tempo. Bardzo ważne jest, by mieć na względzie swoje możliwości. Wysiłek fizyczny musi być dopasowany do wydolności organizmu – nie chcemy go przeciążyć ani nabawić się problemów zdrowotnych. Dlatego należy jeździć w stałym, odpowiednim dla siebie tempie i dobierać trasy odpowiednie do swoich aktualnych możliwości – biorąc pod uwagę swoje ewentualne schorzenia.

3. Rower. Większą przyjemność będzie się też odczuwać, gdy wybierze się dla siebie odpowiedni rower. Należy przede wszystkim wziąć pod uwagę planowane trasy – inny rower nadaje się na polne drogi, inny do lasu, a inny na trasy miejskie. Im lepiej dobrany rower, tym lżej będzie się jeździć. A wtedy jazda na rowerze będzie niezwykle przyjemna.

Dołącz do dyskusji