Kawa a dieta

Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez kawy. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy takie osoby chcą przejść na dietę odchudzającą. Kawa wprawdzie nie zawiera zbyt wielu kalorii. Problem tkwi w tym, co jej towarzyszy – często do kawy dodajemy sobie mleko, cukier, syrop, bitą śmietanę. Wtedy staje się ona bombą kaloryczną. Warto postawić sobie pytanie – czy w czasie odchudzania wolno pić kawę?

źródło: zdrowie.senior.pl

źródło: zdrowie.senior.pl

Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że kawa ma wady i zalety. Na pewno zaletą jest zawarta w kawie kofeina, która wspomaga metabolizm, wyzwala energię i tym samym wspomaga spalanie kalorii. Jeżeli chodzi o wady, to sprawia że wydziela się kortyzol, który powoduje odkładanie się tłuszczu i doprowadza do powstawania cellulitu. Dlatego można śmiało stwierdzić, że w dużych ilościach działa raczej niekorzystnie – szczególnie dla osób, które chcą się odchudzić.

źródło: cobylonaobiad.blox.pl

źródło: cobylonaobiad.blox.pl

Oczywiście kawę na diecie pić wolno – ale trzeba wiedzieć, jaka kawa jest odpowiednia. Wiele osób pije kawę wyłącznie z mlekiem. Będąc na diecie lepiej sięgnąć po mleko odtłuszczone lub mleko sojowe, ryżowe czy migdałowe – wtedy kawa będzie mniej kaloryczna. Poza tym takie produkty zawierają mniej węglowodanów i nie zawierają złego cholesterolu. Inne osoby piją cafe latte i cappuccino z tłustym mlekiem i cukrem, co pozwala uzyskać piankę. Podobny efekt otrzymać można przez podgrzewanie mleka – w pewnym momencie woda odparowuje i zwiększa się zawartość cukry mlecznego. Efekt jest podobny, a kawa pozostaje niskokaloryczna.

A co powiedzieć o słodzeniu kawy? Na pewno osoby na diecie powinny zrezygnować z białego cukru. Można stosować inne produkty, które mają właściwości słodzące, ale zawierają mniej kalorii, np. miód, melasę, cukier brzozowy czy syrop klonowy. Należy też zrezygnować ze słodzików.

Bardzo ważne jest też, by kawy nie łączyć ze słodkimi przekąskami, szczególnie ciastami kremowymi. Dużo lepiej takie ciasta zastąpić gorzką czekoladą czy ciastkami zbożowymi. Cały czas będziemy odczuwać przyjemność z picia kawy, ale nie zaburzy to naszej diety.

źródło: zdrowie.senior.pl

źródło: zdrowie.senior.pl

Warto też wybierać do kawy dodatki, które wzbogacą jej smak, a jednocześnie będą korzystne dla zdrowia. Idealnie nadaje się do tego cynamon, który bogaty jest w wiele minerałów i działa oczyszczająco na układ trawienny. Można też sięgnąć po kakao, które również zawiera takie składniki jak magnez, wapń czy mangan, a dzięki temu poprawia krążenie, chroni przed wirusami i poprawia pracę mózgu.

Kawę można zatem połączyć z dietą – należy tylko wybierać odpowiednie rozwiązania.

Dołącz do dyskusji