Mocne stawy – jaka dieta?

Stan naszych stawów w dużej mierze zależy od tego, co jemy. Jeżeli zatem chcemy wzmocnić stawy i właściwie o nie zadbać, musimy przeanalizować swoją dietę – rozważyć, jakie składniki powinny się w niej znaleźć, a jakich należy stanowczo unikać.

Co uwzględnić w diecie?

  • nabiał – to źródło wapnia niezbędnego naszym stawom. Poza tym dostarcza do organizmu białka, które jest budulcem chrząstki stawowej – i jest to białko tak dobrej jakości, jak białko pochodzenia zwierzęcego. Dlatego w diecie muszą znaleźć się takie produkty jak sery, kefiry, jogurty i mleko.
  • pełnoziarniste produkty – można wśród nich wymienić pieczywo, makarony brązowe, ryż brązowy, płatki, otręby czy siemię lniane. Dobrze jest także częściej sięgać po warzywa strączkowe. Wszystkie te produkty to źródło błonnika oraz witamin z grupy B, a mają one duże znaczenie dla stanu stawów.
  • ryby – ryby stanowią źródło kwasów omega-3. Dzięki nim stawy pozostają zdrowe i silne – poprawiają ruchowość, wspomagają wydzielanie hormonów, które zapobiegają stanom zapalnym stawów. Ryby to także źródło witaminy D, która wspomaga przyswajanie wapnia. Koniecznie trzeba zatem uwzględniać takie ryby jak makrela, halibut, dorsz, tuńczyk czy śledź.
kobieta.onet.pl

kobieta.onet.pl

  • oleje i orzechy – są to produkty, które stanowią źródło kwasów omega-3 oraz witaminy E – a te składniki wpływają na stan stawów. Dobrze jest zatem wyposażyć kuchnię w olej rzepakowy i lniany oraz oliwę z oliwek, a w diecie uwzględnić orzechy włoskie.
  • przyprawy – szczególnie dotyczy to takich przypraw jak goździki, bazylia, mięta, chrzan czy szałwia, które są bogate w związki siarki. Te natomiast pomagają zaleczać i minimalizować stany zapalne stawów.
  • warzywa i owoce – odpowiednio dobrane dostarczają do organizmu antyoksydantów, które zapobiegają powstawaniu zwyrodnień oraz spowalniają starzenie się stawów. Produkty bogate w witaminę C pomagają wytwarzać kolagen, który jest istotny dla kondycji stawów oraz ścięgien.

Co ograniczyć w diecie?

stawy 3

  • tłuszcz zwierzęcy – sprawia, że o wiele trudniej organizm wchłania białka.
  • czerwone mięso oraz olejek słonecznikowy – zawierają składniki, które wywołują stany zapalne stawów. Poza tym sprawiają, że składniki zawarte w rybach nie działają z odpowiednią siłą.
  • białe pieczywo, ryż, makaron – nie mają bezpośredniego wpływy na stawy, ale są produktami, które odpowiadają za tycie. A im więcej kilogramów, tym większe obciążenie dla stawów.
  • produkty z konserwantami – fast foody, chipsy, zupy w proszku itp. zawierają składniki, które niszczą nasze stawy.

Odpowiednio skomponowana dieta z pewnością ułatwi dbanie o stawy.

Dołącz do dyskusji