Praca przy komputerze – jak ćwiczyć?

Coraz większa liczba osób spędza każdego dnia długie godziny przy komputerze – i jest to związane z pracą zawodową. Trzeba jednak przyznać, że taka praca ma bardzo niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Jakie zagrożenie się z nią wiąże? I czy można wykonywać jakieś ćwiczenia, które pomogą zadbać o zdrowie?

Wpływ na zdrowie

contrario.pl

contrario.pl

Praca przy komputerze wymaga długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej, co nie jest dla naszego ciała dobre. W związku z tym powstają urazy i przeciążenia mięśni. Oto lista schorzeń, które najczęściej dotyczą osób pracujących przy komputerze:

1.Zespół cieśni nadgarstka – korzystanie z myszki komputerowej sprawia, że pojawia się obrzęk zapalny tkanek lub nerwów, co prowadzi do zmniejszenie powierzchni kanału nadgarstka. Jeżeli nie podejmie się leczenia, może dojść nawet do zaniku mięśni dłoni, zaburzeń czynności związanych z chwytaniem oraz ciągłego mrowienia w dłoni.

2.Zespół de Quervaina – długotrwałe korzystanie z myszki doprowadza do zapalenia ścięgien mięśni dłoni i przedramienia. W efekcie może dość do zwłóknienia ścięgien i poważnych zmian w układzie kostno-stawowym.

3.Zapalenie ścięgien – zwłaszcza dotyczy to przedramion i barków.

polki.pl

polki.pl

4.Zaburzenie krążenia.

5.Zapalenie stawów – zwłaszcza barkowych, nadgarstkowych i łokciowych.

6.Zapalenie mięśni – zwłaszcza ramion, przedramion i mięśni barkowych

7.Wady postawy – wady pleców i skolioza

Jakie ćwiczenia okażą się pomocne?

Takim schorzeniom można zapobiegać. Jednym ze sposobów będą odpowiednie ćwiczenia. Oto kilka praktycznych propozycji.

  • rozciąganie dłoni – należy wyprostować i maksymalnie rozsunąć palce rąk, aż do momentu w którym poczujemy że są one mocno rozciągnięte. Palce należy utrzymać w takiej pozycji przez około 10 sekund, a później je rozluźnić. Ćwiczenie należy powtórzyć co najmniej 5 razy.
  • rozciąganie nadgarstków – dłonie należy złączyć, a palce spleść ze sobą. Następnie tak złożonymi dłońmi należy wykonywać krążenie – co najmniej 10 razy w każdą stronę.
domplusdom.pl

domplusdom.pl

  • rozciąganie szyi i barków – unosimy barki w stronę uszu, aż do chwili gdy odczuwamy napięcie mięśni. Taką postawę należy utrzymać przez 5 sekund, a później opuścić barki. Ćwiczenie trzeba powtórzyć 8 do 10 razy.
  • rozciąganie klatki piersiowej – dłonie należy spleść za głową, starając się utrzymywać ręce równolegle do pleców. Następnie łokcie wyginamy do tyłu, aż poczujemy napięcie między łopatkami. W tej pozycji należy pozostać przez kilka sekund, a później rozluźnić mięśnie. Ćwiczenie wymaga około 5 powtórzeń.

Dołącz do dyskusji