Regularne posiłki a odchudzanie, czyli jak często jeść na diecie

Chcesz schudnąć i zastanawiasz się, jak często jeść na diecie? Wiele osób twierdzi, że im mniej i rzadziej jesz, tym szybciej schudniesz. Czy to prawda? A może jednak warto uwierzyć tym, którzy uparcie zachęcają nas do regularnych posiłków? Komu wierzyć? Sprawdź to koniecznie!

Głodówka to dieta cud?

Głodówka wciąż wydaje się skutecznym sposobem na szybkie odchudzanie, ale pora powiedzieć sobie otwarcie: głodówka to nie dieta cud! Jej podejmowanie jest poważnym błędem, zarówno ze względów zdrowotnych, jak i z perspektywy skutecznej redukcji tkanki tłuszczowej. Dlaczego? W wyniku stosowania głodówek, zarówno tych, gdzie drastycznie ogranicza się ilość posiłków, jak i tych, gdzie „ofiarą” padają gramatura i wartościowość posiłków, wzrasta ryzyko odwodnienia, które prowadzi do przykrych konsekwencji: osłabienie, rozdrażnienie, ryzyko omdlenia. Ponadto, spadek wagi, który tylko częściowo jest wywołany przez spalanie rezerw tkanki tłuszczowej (druga połowa „sukcesu” to właśnie odwodnienie), jest tak naprawdę chwilowy. Po zakończeniu akcji „głodówka” organizm dąży do jak najszybszego „odrobienia” poniesionych strat. Rezultat? Efekt jo-jo. Co więcej, głodówka rozregulowuje procesy metaboliczne i spowalnia przemianę materii, co utrudnia dalsze próby redukcji masy ciała.

Regularne posiłki a odchudzanie

Skoro wiesz już, że głodówka nie jest dobrą drogą do osiągnięcia wymarzonej sylwetki, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, co nią jest? Regularność posiłków w odchudzaniu to klucz do sukcesu. Każda zdrowa dieta opiera się na prostej zasadzie: jedz pięć posiłków dziennie. Ale czy to wszystko? Kolejne istotne kwestie to: kiedy i ile jemy. Warto zadbać, aby posiłki spożywać o tych samych godzinach, z zachowaniem trzygodzinnych odstępów (mniej więcej tyle czasu powinno też upłynąć od ostatniego posiłku w ciągu dnia do położenia się spać). Dlaczego to takie ważne? Nasz organizm lubi przewidywalny, czyli regularny tryb życia. Kiedy jesz o zbliżonych porach, Twój układ trawienny „uczy się”, kiedy ma być gotów do trawienia, a to przekłada się na jakość przyswajania składników odżywczych i reguluje przebieg procesów metabolicznych.

Jeśli zastanawiasz się, ile jeść podczas diety na odchudzanie, możesz skorzystać z porady profesjonalisty w tej dziedzinie, czyli dietetyka. Powodzenia!

Dołącz do dyskusji