Woda – ile trzeba jej pić?

Woda jest niezbędna naszemu organizmowi do pracy, a w związku z tym wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest szczególnie ważne teraz – w okresie letnim. Trzeba jednak wiedzieć, ile wody powinno się pić, by nie było jej za mało ani za dużo. Oczywiście wiele zależy od danej osoby – płci, wieku, stanu zdrowia oraz trybu życia. Jak ustalić zatem ile wody powinno się pić?

Ogólne zasady

źródło: expendabl.blogspot.com

źródło: expendabl.blogspot.com

Jeżeli chodzi o ilość wody, którą należy dostarczać do organizmu, nie da się ustalić nic konkretnie. Opinie fachowców się różnią, a poza tym co roku się zmieniają. Instytut Medyczny w USA ocenił jednak, że osoby dorosłe powinny wypijać 8 szklanek wody dziennie. Ogólnie kobiety potrzebują dziennie 2,7litra wody, a mężczyźni 3,7 litra – jednak chodzi o wodę, która pochodzi z różnych źródeł, zarówno z napojów, jak też z jedzenia (woda z jedzenia to około 20% dziennej dawki).

Oczywiście każda osoba będzie miała zapotrzebowanie na inną ilość wody. Będzie to zależne od zachowywanej diety i nawyków żywieniowych. Jeżeli ktoś je dużo warzyw i owoców, może pić mniej wody, a jego dzienne zapotrzebowanie i tak zostanie zaspokojone. I odwrotnie – osoby, które dostarczają do organizmu mało wody w jedzeniu, muszą jej więcej pić.

Nawyki związane z piciem wody

źródło: kalorynka.pl

źródło: kalorynka.pl

Warto wyrobić sobie pewne nawyki związane z piciem wody – dotyczące pory, rodzaju napojów itp.

Dobrze jest pić wodę regularnie, by cały czas dostarczać jej niezbędna ilość do organizmu. Na pewno dzień należy zacząć od szklanki wody – wypić zaraz po przebudzeniu, jeszcze przed jedzeniem czy poranną kawą. Bardzo dobrym pomysłem jest rozdzielenie niezbędnej ilości wody na cały dzień, by o niej nie zapominać. Można sobie ustalić, że dwie szklanki pije się rano, dwie po południu i dwie wieczorem. Będzie to taka obowiązkowa porcja, a w międzyczasie można sięgać po dodatkowe ilości wody – odpowiednie do aktualnego zapotrzebowania organizmu.

Łatwiej będzie też kontrolować ilość wypijanej wody, gdy korzysta się z bidonów lub sportowych butelek, które mają określoną pojemność.

Kiedy pić więcej?

źródło: fit.pl

źródło: fit.pl

Czasami jednak konieczne okazuje się picie większej ilości wody. Jakich sytuacji to dotyczy? Na pewno więcej wody muszą pić osoby bardzo aktywne, które regularnie trenują, np. dotyczy to sportowców, osób korzystających z siłowni, jeżdżących na rowerze, biegających. Takie osoby tracą sporo wody wraz z potem i muszą cały czas uzupełniać ilość płynów w organizmie. Większe ilości wody należy też wypijać, gdy jest się na diecie odchudzającej. Wtedy woda pozwala nasycić organizm, zmniejsza apetyt, a to sprzyja ograniczeniu ilości jedzenia. Łatwej jest wtedy gubić kilogramy.

Dołącz do dyskusji