Jak zacząć zdrowo się odżywiać? Sprawdź, jakie to łatwe

Zdrowe odżywianie kojarzy się głównie ze świadomym wyborem produktów spożywczych. Warto jednak pamiętać, że poza tym co jemy, nie mniej ważne jest jak i kiedy. Prawidłowe nawyki żywieniowe mogą widocznie poprawić ogólny stan zdrowia i pozytywnie wpłynąć na samopoczucie. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć zdrowo się odżywiać – koniecznie czytaj dalej.

Regularne posiłki

Wciąż nie brakuje osób, które twierdzą, że im mniej posiłków, tym łatwiej zachować zgrabną sylwetkę. Powiedzmy sobie wprost: to mit! Najlepszym sposobem na odżywianie jest zachowanie pięciu posiłków dziennie, w odstępach co trzy godziny. To prosty sposób na regulację przemiany materii, a to sprzyja odchudzaniu i zachowaniu prawidłowej masy ciała. Każdemu posiłkowi powinna towarzyszyć porcja warzyw, a drugie śniadanie i podwieczorek mogą bazować jedynie na nich lub być urozmaicone o owoce.

Woda

szklanka wody a zdrowiePrawidłowe nawodnienie jest nie mniej ważne, co dostarczenie do organizmu wszystkich składników odżywczych. Z założenia średnia optymalna ilość płynów dla młodzieży i kobiet wynosi około 2 litrów, zaś dla mężczyzn około 2,5 litra. Warto pamiętać, że nie sposób efektywnie napić się „na później”. Dlatego, zamiast pić po kilka szklanek co kilka godzin, lepiej wyrobić w sobie nawyk picia po kilka łyków wody, co kwadrans.

Zdrowe odżywianie z błonnikiem

Błonnik pokarmowy odgrywa niezastąpioną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego: reguluje perystaltykę jelit, usuwa złogi, a ponadto w żołądku pęcznieje i odwleka moment wystąpienia uczucia głodu. Błonnik jest obecny m.in. w surowych warzywach, owocach, nasionach roślin strączkowych i produktach pełnoziarnistych.

Jak zacząć zdrowo się odżywiać – bez soli i cukru

Nie bez powodu cukier i sól nazywane są „biała śmierć”. Cukier, którego używamy do słodzenia kawy i herbaty oraz ten ze słodyczy jest tak naprawdę zbędny dla naszego organizmu – nie tylko zapewnia właściwego poziomu potrzebnych węglowodanów, ale ponadto jest jedną z przyczyn wielu dolegliwości, podnosi ryzyko nadwagi, a w konsekwencji i do otyłości. Jeśli nie wyobrażasz sobie picia gorzkiej kawy czy herbaty, cukier zastąp słodzikiem ze stewią. Sól z kolei prowadzi do zatrzymania w organizmie wody metabolicznej, co prowadzi do wzrostu masy ciała i wielu schorzeń. Zapotrzebowanie na sól w naszym organizmie zwykle zaspokajamy jedząc pieczywo i inne produkty przetworzone. Podczas gotowania z powodzeniem możesz ją zastąpić ziołami i przyprawami.

Nie ma nawyków, których nie można by zmienić na lepsze. A prawidłowa dieta to podstawa dobrego samopoczucia i zachowania zdrowia, dlatego jeśli chcesz zadbać o siebie – zacznij od tych kilku prostych zmian i ciesz się życiem jeszcze pełniej.

Dołącz do dyskusji